Foto: Sasha_Strekoza/Shutterstock.com
Foto: Sasha_Strekoza/Shutterstock.com

BIZNES W NIEMCZECH: ZAŁOŻYĆ OD ZERA, CZY PRZEJĄĆ DZIAŁAJĄCĄ FIRMĘ?

Powodów do założenia firmy za granicą może być wiele - czy to niewystarczająco korzystne warunki na dotychczasowymi rynku, jego nasycenie, korzyści podatkowe w nowym miejscu, mniej biurokracji, czy też większe możliwości otrzymania wsparcia z budżetu państwa lub samorządu w kraju docelowej inwestycji. Warto tutaj spojrzeć na to, co oferują w tym zakresie najbliżsi sąsiedzi, czyli Niemcy, a zwłaszcza przygraniczny land Brandenburgia. Przedsiębiorca, który zdecyduje się na biznes w tym regionie, jest blisko ojczyzny, korzysta ze znakomitej infrastruktury oraz zyskuje dzięki temu, że jego produkty noszą oznaczenie „Made in Germany“.

 

NASTĘPCA POSZUKIWANY

Kto chce prowadzić działalność gospodarczą w Niemczech, może skorzystać z coraz częściej dostępnej „opcji” tzw. Unternehmensnachfolge, czyli przejęcia istniejącego przedsiębiorstwa od jego właściciela, który sprzedaje je z powodu swojego podeszłego wieku. To coraz częściej pojawiająca się sytuacja: niemiecki przedsiębiorca osiąga wiek emerytalny, a nie ma rodziny lub innych chętnych na przejęcie i kontynuowanie jego dotychczasowego biznesu.

Za obydwoma rozwiązaniami przemawiają argumenty, które należy dobrze rozważyć.

 

ZAKŁADANIE FIRMY OD PODSTAW

Nowa firma wymaga często na start mniejszego kapitału oraz pozwala od początku wprowadzać w życie własny pomysł na biznes. Taki biznes może powstawać dokładnie według wyobrażeń właściciela. Innowacyjne pomysły i otwartość na zmiany mogą w tym przypadku prowadzić do sukcesu. Łatwo dostrzec też jednak ryzyko budowania firmy od zera. Problemów do rozwiązania nie brakuje. Firmę trzeba wprowadzić na rynek, zdobyć klientów, wyrobić sobie markę i sprostać konkurencji. Nie należy przy tym lekceważyć trudności w kontaktach z urzędami w zakresie otrzymywania niezbędnych dokumentów, np. pozwoleń i certyfikatów. Do tego dochodzi bariera językowa z jaką często zderzają się polscy przedsiębiorcy, ponieważ wszystkie formalności muszą być załatwiane w „urzędowym” języku niemieckim.

 

PRZEJĘCIE DZIAŁAJĄCEJ FIRMY

Zalety modelu Unternehmensnachfolge wynikają z faktu, że taka firma ma już zazwyczaj ugruntowaną pozycję na rynku niemieckim. Oznacza to m.in., że relacje biznesowe z klientami i dostawcami pozwalają na zachowanie płynności generowania przychodu natychmiast po transakcji kupna takiego przedsiębiorstwa. Pracownicy znają zakład i często stanowią zgrany zespół. Mimo to nie należy zapominać o problemach, jakie niesie ze sobą przejęcie firmy. Nabywca przejmuje niejako z dobrodziejstwem inwentarza dotychczasowe struktury i procedury. Musi więc z pracownikami, klientami i dostawcami wypracować nowe, oparte na zaufaniu relacje. Rozpoczęcie działalności w tym modelu wymaga też większych nakładów finansowych na starcie oraz oznacza wzięcie na siebie większej odpowiedzialności na początku prowadzenia firmy.

 

WSPARCIE I INFORMACJE

Polscy przedsiębiorcy, którzy przejmują firmy niemieckie, mogą korzystać z publicznych narzędzi wsparcia dla biznesu na takich samych zasadach jak ci, którzy rozpoczynają biznes od podstaw. Firmy szukające nowych właścicieli znaleźć można w licznych, poświęconych tej tematyce serwisach internetowych. Największym z nich jest www.nexxt-change.org z bardzo dużą liczbą ofert z całych Niemiec. Partnerami tych przedsięwzięć są niemieckie izby przemysłowo-handlowe (IHK). Doradzają one w zakresie możliwości przejęcia firm, dysponują bazą przedsiębiorców, którzy szukają następców, a także udostępniają szereg narzędzi wsparcia i finansowania takich transakcji.